تبلیغات
هوا فضا - آموزش ÷رواز

هوا فضا

فرزندان کورش در فضا

آموزش پرواز

-          الفبای رادیویی در خلبانی چیست؟

-          کپی ممنوع...

در یک پرواز و مکالمات رادیویی امکان دارد که صوت کاملا صاف و واضح نباشد، کابین ممکن است سر و صدا داشته باشد، یا رادیو صاف نباشد. در پروازها معمولا خلبانان از الفبای رادیویی خلبانی برای مشخص کردن شماره ی  ریجیستری پرواز و تاکسیویها یا باندها و .. استفاده میکنند! خلبان و برج کنترل هم از این الفبا استفاده میکنند و نیاز است که آنها را حفظ کنید... الفبا بصورت همان الفبای انگلیسی است، با این تفاوت که دارای تلفظهایی بعد از حرف انگلیسی میباشد... من حروف را برای شما در زیر با تلفظ درست نوشته ام:

    Alpha -      Bravo
Charlie       -       Delta  
Echo      -       Foxtrot
Golf          -         Hotel
India        -          Juliet
Kilo         -          Lima
Mike        -        November
Oscar         -        Papa
Quebec         -           Romeo
Sierra         -          Tango
Uniform          -          Victor
Whisky          -          X-ray
Yankee          -         Zulu

نکته: حرف X را باید تلفظ کرد => ری  /  Ray    ... ممنون از شما.

آموزش پرواز

-          استال (stall) چیست و چگونه بوجود می آید؟

-          کپی ممنوع...

یکی از خطرناک ترین اتفاقات در خلبانی بوجود آمدن استال است که تا 70 درصد میتواند جان خلبان را و هر سرنشینی در هواپیما را تهدید کند! شاید تابحال با خود گفته اید که نیروی برا (lift) چگونه بوجود میآید و چرا از بین نمیرود!؟ نیروی برا فقط بوسیله ی نیروی پیشرانه بوجود می آید و استحکام آن به قدرت نیروی رانش ایجاد شده توسط موتورها وابسته است. در صورتی که نیروی پیشرانه ای وجود نداشته باشد، نیروی برایی هم وجود ندارد! ولی استال یک واژه ی جدید با مفهومی متفاوت است... فرض کنید خلبان در هنگام پرواز فلپ ها را باز کند. در ارتفاع 2300 پایی قرار دارد و در حال نشستن در فرودگاه است... سرعت هواپیما چیزی حدود 180 نات(حدودا 350 کیلومتر در ساعت) میباشد... سرعت در هر لحظه در حال کم شدن است و خلبان مایل است آنرا در روی مرز 130 نات نگه دارد... فلپ ها باز شده اند. در یک لحظه متوجه میشود که نیاز دارد که دماغه ی هواپیما را کمی بالا بکشد تا حالت lineup او با باند فرود به هم نخورد و جای درستی از باند فرود بیاید... با بالا کشیدن دماغه کمی هواپیما حالت تعادل را از دست میدهد و سرعتش کم میشود... حال یکدفعه متوجه میشود که سرعت از 100 نات هم کمتر است... حال در این اوضاع برای او چه پیش می آید؟ پاسخ مشخص است... سرعت 100 نات یا کمتر کافی است تا هواپیما نیروی پیشرانه اش را از دست بدهد و به سرعت بایستد... در نتیجه نیروی برا هم از بین میرود و وزن بر برا غلبه میکند... پس هواپیما با شتاب g به سمت زمین مانند سنگی پایین می آید... ولی کم بودن سرعت تنها دلیل ایجاد استال در این پرواز نبود! اولیور هنکس یکی از بهترین خلبانان انگلیسی که تابحال تست های زیادی از استال را انجام داده بهتر نوشته(با تخلص در وبلاگ آورده ایم!) ... او میگوید: یک خلبان حتی میتواند با سرعتی کمتر از 85 نات یک هواپیمای ایر باس را به راحتی جابجا کند ولی این با وقوع یک معجزه فرقی ندارد! کم شدن سرعت عامل اصلی ایجاد استل نیست... ورود یک حمله ی شدید به بالها عامل ایجاد استال است... چرا که هواپیما در سرعت 300 نات هم استال میشود! ورود به یک حالت ناپایدار که در آن دماغه ی هواپیما بسیار بالا بوده استال را بوجود می آورد... پس حال فهمیدیم از نقل او که دلایل دیگر استل چیست! من تصویری در زیر آماده کردم که زیبا تر استال رو بیان میکنه ولی اول صبر کنید! استل قابل درمان هم هست! روش درمان آن به این صورت است که باید نیروی پیشرانه بوجود آید تا برا هم بوجود آید! هر چقدر بیشتر در استل بمانید خروج از آن سخت تر است... زیرا سرعت عمودی بیشتر میشود. حال میتوان با زیاد کردن دور موتورها و نیروی رانش ، با پایین دادن دماغه و افزایش سرعت و در پایان با بوجود آوردن نیروی شدید پیشرانه از استل بازگشت... اما خلبان ما که در حال استل بود، و فرود میآمد چه کند؟ اگر کسی راه حلی بهتر از من دارد نظر دهد... من میگویم: چون ارتفاع کم است و سرعت بشدت کم شده راهی بجز یک فرود سریع نیست... مهم نیست که به باند رسیده یا نه! اگر در محدوده ی فرودگاه است بهتر است  هواپیما را در حالت 10.Deg pitch down قرار دهد تا به آرامی سرعت بیشتر شود، سپس موتورها را به 100% برده و فلپ ها باز و ترمز (هواپیما ترمز هم دارد!) را بسته و بگذارد سرعت دوباره برگردد.. البته برای این کارها در این ارتفاع (اگر سطح فرود 0 باشد) حدودا 5 ثانیه است... اگر این کارها را نکند با برخورد به زمین هر مسافری 3.5 متر به داخل کف هواپیما فرو خواهد رفت... البته اگر اصطکاکی نباشد، اگر باشد هم دیگر کاری برای هیچکس نمیتوان کرد...

 


به تصاویر زیر توجه کنید:

جریان درست هوا

ورود به استال

  کنترلهای  پرواز در هوا چگونه و به چه صورتی انجام میگیرد؟

-          منبع : دانش آموز خلبان (راد ماشادو)

-          کپی ممنوع...

آیا میدانید که هواپیما چگونه به سمت چپ و راست یا بالا و پایین میرود؟ پاسخ این سوال بسیار راحت است! شاید به ماشینها به هنگام حرکت توجه کرده باشید. اگر راننده بخواهد ماشین به سمت چپ و راست برود از فرمان کمک گرفته و بوسیله ی آن چرخها را حرکت میدهد و در نتیجه تغییر مسیر در یک حالت دو بعدی صورت میگیرد! ولی در هواپیما این عمل بصورت چرخیدن هواپیما صورت میگیرد... همان طور که از نام این وسیله میتوان فهمید، حتی چرخش ها هم بر اصول هوایی پایدار است. و اما برای آنکه متوجه شوید که هواپیما چگونه تغییر وضعیت میدهد باید سه محور سه بعدی مخصوص هواپیما را در حالت هوابرد بدانید که در عکس زیر یکی یکی معرفی شده و حالتی که هواپیما به نسبت آنها میچرخد مشخص شده است... لطفا توجه کنید:

محورهای پروازی

1-     محور قائم: این محور بر روی زمین به طور قائم قرار گرفته و حرکتهای هواپیما حول آن به نام پهلو کشیدن (yaw) معروف است...

2-     محور طولی: تغییرات وضعیت هواپیما نسبت به این محور باعث میشود تا جهت هواپیما تغییر کند و به حرکت هوایی در این محور غلتشی (Roll) گویند.

3-     محور عرضی: تغییرات وضعیت هواپیما نسبت به این محور باعث تغییر ارتفاع هواپیما میشود و به حرکت آن گام (Pitch) گویند.

ادامه در ادامه ی مطلب...


ادامه مطلب

 

آموزش پرواز

-          چه نیروهایی در پرواز موثر اند؟

-          منبع: دانش آموزش خلبان (راد ماشادو)

-          کپی بدون ذکر منبع ممنوع

در هنگامی که هواپیما در حالت هوابرد (airborne) میباشد، در صفحه ی دو بعدی از کنار بالها 4 نیرو بر روی هواپیما تاثیر فیزیکی دارند که به معرفی هرکدام میپردازیم...

1-     برا (lift) : برا نیروی فیزیکی فرض شده ای است که هواپیما را به سمت بالا رانش داده و از ورود به حالت استل (stall) جلوگیری میکند. حرکت به سمت جلوی هواپیما باعث میشود که برا طوری بوجود آید که از غلبه ی نیروی وزن جلوگیری کند... اطلاعات بیشتر را در کتابهای الکترونیکی راد بخوانید.

2-     وزن (weight) : وزن ، نیروی عمل کننده به سمت پایین است که بیشتر جرم خالی هواپیما و باز آن تاثیر گذاری بر آن دارد باید به این نکته هم توجه کرد که در حالت هوابرد در صورتی که تغییر سریعی در وزن هواپیما ایجاد شود باعث خروج هواپیما از حالت پایداری (stanch) میشود.

3-     پیشرانه و پسا (thrust & drag) : پیشرانه همان نیروی رانشی است که توسط نیروی موتورهای هواپیما ایجاد میشود و هواپیما را به سمت جلو میراند، ولی پسا که نیروی طبیعی اصطکاک هوا است، تا حدی از تاثیر پیشرانه میکاهد. البته شکل فیزیکی و سه بعدی هواپیما هم به نیروی پیشرانه کمکی بسیار میکند... هر چقدر دور موتورها بیشتر باشد، خنثی شدن (بی تاثیری) پسا بیشتر میشود.

نیروهای هوابرد

نویسنده ی مطلب: علیرضا جونبخش

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :